4.2 Klíčová slova v nastavení stránky

Každá stránka na webu obsahuje i informace pro vyhledávače, které nejsou uživateli na první pohled viditelné. Říká se jim metadata a jsou to krátké informace, které stručně popisují obsah stránky a pomáhají tak vyhledávačům v identifikaci obsahu a zaměření stránky.

Nejdůležitejšími metadaty jsou Title (titulek, někdy také název stránky) a Description (popis stránky), které se zobrazují uživateli ve výsledcích vyhledávání na Seznamu nebo Googlu:

Titulek stránky (Meta Title)

Titulek se ve výsledcích vyhledávání zobrazuje jako nadpis (viz výše) a má velký vliv na to, na který odkaz se nakonec uživatel rozhodne kliknout. Proto doporučujeme psát titulky poutavě a tak, aby vyvolaly zvědavost.

Titulek se zároveň zobrazuje v liště prohlížeče jako název karty:

Z pohledu optimalizace je titulek jedním z nejdůležitějších faktorů, proto je velmi důležité, aby v nějaké formě obsahoval klíčové slovo stránky. Vyhledávače zobrazují přibližně 70 znaků z titulku, proto je potřeba délku testovat, aby se ve vyhledávání zobrazoval celý.

Popisek stránky (Meta Description)

Popisek stránky by měl doplňovat titulek a rozvést, o čem stránka je. Opět v něm volně použijeme klíčové slovo. Popisek sice vyhledávače nezahrnují do hodnocení stránky, na druhou stranu jej zobrazují ve výsledcích vyhledávání, takže dobrý popisek může výrazně zvýšit počet lidí, kteří na naše stránky kliknou. A to je zase důležitý signál pro vyhledávače, že je náš web zajímavý.

Na kontrolu délky titulku a popisku doporučujeme používat tento online nástroj, který vám ukáže náhled vašeho webu ve výsledcích vyhledávání a odpočítává počet znaků, které ještě můžete doplnit.

Klíčová slova (Meta Keywords)

Dalšími používanými metadaty jsou Keywords, tedy klíčová slova. Do meta klíčových slov jednoduše vyplňte 2-3 hlavní klíčová slova oddělená čárkou. V současnosti se hodně diskutuje o tom, zdali je vyhledávače berou v potaz či ne, protože historicky u nich docházelo ke zneužívání. Ať už je pravda jakákoliv, rozumným vyplněním klíčových slov nic neztratíte.

Chcete-li zjistit, jaká metadata používá vaše konkurence, podívejte se do jejich zdrojového kódu: zadejte URL adresu webu a poté stiskněte Ctrl + U. Pomocí Ctrl + F vyhledejte v kódu slova jako name=“description“, “title“ nebo “keywords“ a hned uvidíte, jaká klíčová slova jsou důležitá pro konkurenci: meta name= description content ="Online lékárna s širokým sortimentem léků"

Klíčová slova v URL adrese stránky

Při vytváření nových stránek na webu dbejte i na nastavení tzv. „SEO friendly url“. To znamená, že je URL adresa stránky složená ze slov (např. www.jmenowebu.cz/moje-sluzby) nikoliv znaků a čísel (např. www.jmenowebu.cz/?p=123).

URL adresu nové stránky vytváří systém pro správu webu, který používáte, zpravidla automaticky za vás. Většinou ale máte možnost nastavit vlastní URL nebo upravit URL u již vytvořené stránky. V takovém případě můžete do URL volně zahrnout i klíčové slovo. Ukážeme si to na příkladu ponožek. Pro stránku, kterou optimalizujeme na klíčové slovo „pánské barevné ponožky“ přidáme do URL adresy www.jmenowebu.cz/panske-barevne-ponozky/. Občas se ale stává, že klíčové slovo v adrese nedává smysl nebo působí zvláštně, pak opět preferujeme především pochopitelnost a čitelnost pro uživatele.

Použití klíčových slov – závěr

Teď už víme, kam všude na stránce potřebujeme klíčová slova umístit, abychom zvýšili šance, že naši stránku budou vyhledávače považovat za důležitou. A jako vždy myslíme v prvé řadě na uživatele a klíčová slova používáme v rozumném množství tak, abychom neuškodili čtivosti a vzhledu textu.

Příklad z praxe