4.1 Klíčová slova v obsahu stránky

Máme hotovou strukturu a u každé stránky vybrané hlavní klíčové slovo. A teď si ukážeme, kde všude by klíčová slova neměla chybět. Klíčová slova potřebujeme jednak v obsahu stránky a také v nastaveních stránky, která jsou důležitá pro vyhledávače.

Nikdy nedělejte optimalizaci na úkor srozumitelnosti a uživatelské přívětivosti webu. Třířádkové nadpisy jen proto, abyste do nadpisu dostali všechna klíčová slova, jsou tabu.

Pro vyhledávače je důležitý strukturovaný obsah. Když máte na stránce dlouhatánský text bez odstavců, nadpisů, odrážek a obrázků, i když na něj vhodně umístíte klíčová slova, vyhledávač si stránku neoblíbí. Proč? Protože pro něj bude těžké rozluštit, o čem tak dlouhý obsah je, a navíc ze zkušenosti ví, že nepřehledný text nikdo číst nechce. A jemu jde o uživatele především!

Dobře strukturovaná stránka obsahuje:

  • Nadpis (H1)
  • Podnadpisy (H2, H3…)
  • Texty
  • Odrážky a číslování
  • Tučné písmo
  • Obrázky (včetně alternativního popisku obrázku „alt“)

Když u textu dodržíte určitou strukturu, vyhledávače mu budou lépe rozumět. Obsah webu totiž vyhledávač posuzuje podle toho, co na něm najde. Je pro něj jasné, že to, co najde v nadpisech, je nejdůležitější částí stránky. Stejně tak chápe, že slova, která označíme tučně, mají vystupovat a být výraznější než zbytek běžného textu. Ideální stránku byste proto měli rozdělit na nadpisy, odstavce, odrážkové nebo číslované seznamy, měli byste občas používat tučné písmo, kterým zdůrazníte důležitost daného slova. Ale opět platí – nejdůležitější je čtivost a přívětivost webu pro jeho čtenáře, takže všeho s mírou.

Strukturovaný obsah je naprosto zásadní i pro návštěvníky. Je totiž prokázané, že lidi na webu nečtou, ale především skenují. Mrknou na nadpis, obrázek, letmo oskenují obsah a pokud je to nezaujme, zavírají okno a jdou dál...

Klíčová slova v nadpisech

Díky tomu, že víme, které části stránky považuje vyhledávač za důležité, můžeme chytře pracovat s klíčovými slovy. Do nadpisu promítněte klíčová slova, ovšem i zde platí jako u textu, že by mělo jít o přirozenou formu. Např. máme stránku, pro niž jsme zvolili klíčové slovo „firemní web“ nebo „vytvořit firemní web“. Přirozený hlavní nadpis pro tuto stránku pak bude například „Vytvořte si firemní web“.

Nadpis obsahuje klíčové slovo a zároveň je text přirozený. Jde o nejdůležitější hlavní nadpis stránky, označený jako H1. Ten vyhledávači říká, že „vytvořte si firemní web“ bude téma celé této stránky. Proto také dbejte na to, abyste nadpis H1 měli na stránce pouze jeden. Ideálně bude na stránce následovat text pojednávající o firemních webech a jejich tvorbě.

V dalších částech textu už se pak budeme věnovat konkrétnějším typům firemních webů. Pokračujeme tedy podnadpisem, který v editoru značíme jako H2 – pro vyhledávač je to signál, že jde o téma podřazené hlavnímu tématu stránky. Klíčovým slovem tu může být např. long tail „profesionální firemní web“.

Klíčová slova v textu

V textu by se mělo hlavní klíčové slovo objevit nejlépe hned ze začátku (v cca prvních 100 znacích). Klíčová slova používáme přirozeně, skloňujeme je a používáme synonyma. Důležité části textu zvýrazníme tučně. Píšeme tak, aby byl text přínosný především pro návštěvníka. Popište svůj produkt nebo službu podrobně a tak, abyste uživateli odpovídali na základní otázky, které by mohl mít.

Zdá se to jednoduché, ale je potřeba upozornit na jeden častý nešvar. Občas je vidět, že se někdo snaží optimalizovat příliš a text přecpe klíčovými slovy až k nečitelnosti:

„Levné kotníkové boty dámské Naším cílem je správný poměr mezi kvalitou a cenou. Vyberte si z kategorie levné kotníkové boty dámské již dnes. Levné kotníkové boty dámské už na vás čekají. Levné kotníkové boty dámské zaručí, že i vy budete oblečení podle aktuálních trendů“

Vyhledávače už v dnešní době umí rozlišit manipulaci s klíčovými slovy a můžou vaše umístění naopak znevýhodňovat. Krátké texty jako tyto napsané kvůli použití klíčových slov vám ve skutečnosti k ničemu nepomůžou.

Ideální délka textu

Různé studie doporučují různou délku textu. Systém hodnocení vyhledávačů se ale průběžně mění a s tím se mění i veškerá doporučení. Držte se tedy toho, aby texty byly užitečné hlavně pro vaše zákazníky – díky tomu pak budou užitečné i pro vyhledávače, protože ty rozpoznají z chování uživatele na webu, zdali je pro něj obsah přínosný nebo ne – a to pak promítají do hodnocení vašeho webu.

Klíčová slova v popiscích obrázků

Optimalizovat můžeme i pomocí popisků obrázků. V redakčních systémech webů zpravidla najdete u obrázku možnost vyplnit tzv. alternativní text, zkráceně alt. Hlavním smyslem tohoto textu je použitelnost pro nevidomé uživatele, kteří se díky popisku dozví, co na obrázku je. Stejně tak předává alternativní text tuto informaci i vyhledávači, který neumí rozlišit, co se na obrázku nachází. Do altu popište stručně obsah obrázku pomocí několika slov, i tady je vhodné promítnout přirozeně klíčová slova.

Díky popisku můžeme získat pozice i v tzv. „obrázkovém vyhledávání“, do kterého se v Google přepnete pod vyhledávacím oknem:

Pomocí toho pak můžete docílit zobrazení vašich obrázků ve vyhledávání, jako např. tato „outdoorová bunda dámská“:

Už při nahrávání obrázků používejte názvy s klíčovými slovy – např. „damska-outdoorova-modra-bundawoox-rain-winner.jpg“ místo „DSC5249.jpg“.