2.1 co je to "klíčové slovo"?

Klíčová slova se používají pro označení všech výrazů, které lidé zadávají do vyhledávačů, aby „něco“ našli. První praktickou kapitolu tedy věnujeme hledání a výběru těch správných slov, která se vážou k vašemu podnikání.

Na následujících řádcích najdete nejrůznější možnosti, jak se ke svým klíčovým slovům dostat. Přečtěte si celou kapitolu a rozmyslete si, jaké metody chcete využít. Jsou mezi nimi jednoduché, ale i pokročilejší způsoby hledání. Záleží na vás, kolik energie a času chcete této důležité části optimalizace věnovat.

Pojďme se nejdřív podívat na to, jak nad klíčovými slovy přemýšlet, jak je všechny najít a jak zjistit, jestli je vaši zákazníci opravdu používají při vyhledávání.

Všichni používají termín „klíčové slovo“, ale často ve skutečnosti nejde pouze o jedno slovo jako spíše o frázi, která se skládá z většího počtu slov.

Zjednodušeně řečeno, hledáme slova, která nejlépe popisují naše podnikání a pomocí kterých nás naši potenciální zákazníci hledají. Jste kadeřník z Olomouce? Pak vaše klíčová slova budou např. „kadeřnictví v Olomouci“ nebo „kadeřník Olomouc“. Prodáváte dekorace? Pak vás budou zajímat „dekorace“ stejně tak jako „bytové doplňky“.

Vezměte si papír a tužku nebo si otevřete Excel a začněte psát všechna hesla, co vám přijdou na mysl v souvislosti s vaším webem. Co přesně prodáváte? Sepište seznam výrazů, které vás napadnou.

Na co bychom neměli zapomenout

  • Název produktu nebo služby
  • Problém nebo situaci, kterou je vaše služba/produkt schopná vyřešit (právník - rozvod, pilates – bolest zad, vitamínové doplňky – pocit únavy/únava)
  • Místo, kde se váš produkt dá využít (např. pohovka - obývák, žíněnka - tělocvična)
  • Činnost, při které se dá produkt využít (např. boty - běhání, kytka - svatba, koště - úklid)
  • Technické i slangové výrazy, které se k vašemu produktu hodí
  • Vaše jméno/jméno firmy a především adresu
  • Ceny/ceník

Na klíčová slova se dívejte nejen ze svého úhlu pohledu, ale i očima vašeho zákazníka. Je to laik nebo odborník? Není pro něj váš sortiment příliš složitý, aby jej hledal pod názvy, které používáte vy?

Myslete jako váš zákazník. Mluví spisovně? Ne? Pak nezapomeňte do seznamu klíčových slov zahrnout i nespisovné, hovorové nebo dokonce i slangové výrazy. Například obchod prodávající kotoučové pily by měl rozhodně zařadit do seznamu klíčových slov i cirkulárky, protože lidé od fochu si do obchodu půjdou 1,6x častěji pro cirkulárku než pro kotoučovou pilu: