
2.2 CO JE TO LONG TAIL?
Pro klíčová slova platí: Čím konkrétněji, tím lépe.
CO JE TO LONG TAIL?
Pokud chceme optimalizovat na obecné klíčové slovo, čelíme velké konkurenci a bude těžké se probojovat na první stránky vyhledávačů – jednoduše proto, že o totéž se snaží spousta dalších webů. Co s tím? Buďte konkrétní! V SEO pro to existuje speciální výraz, tzv. long tail. Na něm si vysvětlíme, že dává mnohem větší smysl optimalizovat na konkrétnější klíčová slova s menší hledaností, ale zároveň menší konkurencí a podstatně větší pravděpodobností, že uživatel hledá právě to, co nabízíte a tudíž si to pak i koupí!

Při optimalizaci long tailů zároveň optimalizujeme i na obecná klíčová slova, která jsou jejich přirozenou součástí.

Na obrázku vidíme příklad s ponožkami. Jde o hodně obecný pojem, tudíž na něj budou optimalizovat nejen obchody specializované výhradně na ponožky, ale i obchody prodávající spodní prádlo, sportovní a funkční prádlo nebo obchody s oblečením.
Každé obecné klíčové slovo lze specifikovat – jak vidíme na příkladu s ponožkami:

Největší hledanost má sice obecné slovo, ale my už víme, že pravděpodobnost, že hledá právě náš konkrétní produkt, je relativně mizivá a konkurence velká. Takže se zaměříme na konkrétnější fráze – třeba dámské ponožky, české ponožky atd. U těch máme jednak větší pravděpodobnost, že zákazník nakoupí, a zároveň je pro vás snazší zlepšit umístění ve vyhledávači.
Toto je velmi důležité i pro lokální podnikání – např. náš známý kadeřník z Olomouce bude raději optimalizovat na spojení „kadeřnictví v Olomouci“ než na „kadeřnictví“, protože reálný význam pro něj mají především lidé, co vyhledávají kadeřnictví přímo v Olomouci.

Při optimalizaci long tailů zároveň optimalizujeme i na obecná klíčová slova, která jsou jejich přirozenou součástí.
Tipy na longtailové fráze
- produkt – barva, velikost, rozměry, kompatibilnost, použité technologie, ...
- materiál – ze dřeva, plastový, ...
- kvalita – nejlepší, dobrý, výborný, luxusní, …
- vlastnosti – skládací, polohovatelný, ...
- tvar – rohový, kulatý, hranatý, ...
- pro koho – pro muže, pro ženy, dětský, univerzální, rodinný, pro živnostníky, ...
- obecně – cena, ceník, levný, luxusní, zdarma, ...
- místo – Praha, Plzeň, Šumava, Západní Čechy, ...
- návody – návod, jak, ...

Zkuste se zamyslet, jaké všechny fráze by se k popisu vašeho produktu/služby hodily a různě je kombinujte.