3. Struktura a klíčová slova

Po předchozí kapitole máme seznam klíčových slov s hledaností. Kam teď s nimi? Naskládat je všechny na úvodní stránku? To ne! Vyhledávače totiž nehodnotí pouze celé weby, ale i jednotlivé stránky v rámci webu.

Často lidé nerozumí tomu, co je na struktuře webu (neboli architektuře webu) tak důležitého pro SEO. Někteří dokonce nevidí rozdíl mezi jednostránkovým webem a webem se spoustou podstránek, které jsou součástí promyšlené struktury. Takže teď si zkusíme vysvětlit, co je na struktuře důležitého.

Měli bychom si uvědomit, že sice optimalizujeme webové stránky jako celek, ale prohlížeče Google a Seznam vždy hodnotí jednotlivé stránky našeho webu – tedy konkrétní URL adresy, na kterých se stránky nachází. Proto se nám nejvíc vyplatí optimalizovat každou stránku webu na jinou skupinu klíčových slov. Nechceme hnát všechny na homepage. Potřebujeme dovést návštěvníka vždy rovnou na stránku, která odpovídá jeho dotazu. Takže na dotaz „zimní dámské boty rieker“ přivádíme návštěvníka na stránku zobrazující všechny zimní dámské boty Rieker, které máme v nabídce.

Jednu stránku webu můžeme úspěšně optimalizovat pouze na omezené množství klíčových slov, která jsou si buď podobná a/nebo mají stejný význam. Pokud chceme, aby se náš web zobrazoval ve výsledcích vyhledávání na větší množství klíčových slov (a především na long tail klíčová slova), potřebujeme tomu přizpůsobit i množství stránek a každé skupině klíčových slov vytvořit odpovídající stránku (obsah).

V prvé řadě pro uživatele

Při navrhování struktury vycházíme v prvé řadě z toho, co všechno chcete a potřebujete na webu mít pro svého návštěvníka, a teprve potom se na ni díváme z pohledu optimalizace. Kdybychom web přizpůsobovali pouze optimalizaci, některé důležité stránky můžeme omylem vynechat jednoduše proto, že pro ně nemáme žádná klíčová slova. Takhle můžeme snadno přijít např. o stránku Objednávka, která je přesto nepostradatelnou stránkou mnoha webů. U většiny webů nabízejících nějaký typ služeb potřebujeme přibližně tyto stránky:

Teprve teď se na strukturu podíváme z pohledu SEO. Uvedená klasická struktura nám pro SEO účely totiž velmi pravděpodobně stačit nebude. Samozřejmě vždy záleží na tom, na kolik klíčových slov chcete web optimalizovat a v jak konkurenční oblasti se pohybujete.

Rozdělení klíčových slov pro jednotlivé stránky

Klíčová slova si rozdělíme podle významu do skupin a každou skupinu klíčových slov přiřadíme jedné konkrétní stránce ve struktuře webu. Skupina klíčových slov pro jednu stránku by měla být konzistentní a klíčových slov by nemělo být příliš mnoho. Velký počet klíčových slov pro jednu stránku většinou znamená, že je můžeme ještě rozdělit na více stránek a zvýšit tak pravděpodobnost úspěchu optimalizace.

Příklad: Náš brněnský fotograf bude jednu ze stránek svého webu optimalizovat na klíčové fráze: svatební fotograf, fotograf svatba, fotograf na svatbu, svatební fotograf brno.

Čím víc stránek optimalizovaných na konkrétní klíčové fráze na webu vytvoříte, tím větší informační hodnotu budou mít vaše stránky, a tím hodnotnější budou jak pro uživatele, tak pro vyhledávače.

Hlavní klíčové slovo pro stránku

Pro každou stránku máme skupinu klíčových slov. Teď potřebujeme z této skupiny vybrat nejdůležitější klíčové slovo, na které stránku zoptimalizujeme.

Náš fotograf se rozhodl, že jeho hlavní klíčové slovo pro stránku o svatbách je „svatební fotograf brno“, díky které samozřejmě rovnou optimalizuje i na obecnější a velmi hledané klíčové slovo svatební fotograf.

Zbytek klíčových slov přiřazených k dané stránce přirozeně používáme v jejím obsahu, jak si řekneme v další kapitole. Hlavní klíčové slovo nemusí být pouze jedno – máte-li velmi podobná klíčová slova, synonyma apod., vyberte jich více. Na druhou stranu nepoužívejte příliš mnoho klíčových slov pro jednu stránku, protože pro vás bude obtížné je přirozeně zapracovávat do textu (viz dále). V praxi běžně používáme přibližně 3 klíčová slova na stránku.

Příklad z praxe

Podívejme se opět na náš příklad s fotografem. V tabulce vidíte, jak si rozdělil klíčová slova a navrhl podle nich strukturu. Tučně jsme označili hlavní klíčové slovo:

Ukázka celé struktury webu fotografa

Když si vzpomeneme na jednoduchou strukturu z úvodu kapitoly, uvidíme, že nám teď díky klíčovým slovům přibyly další stránky: